Voor sommigen één pot nat, beiden zijn rond en zwart dus hetzelfde. Toch zijn er wezenlijke verschillen tussen winterbanden en zomerbanden. Het profiel en de rubbersamenstelling zijn anders waardoor een winterband andere eigenschappen heeft dan een zomerband. Wij leggen u graag de verschillen voor tussen winterbanden en zomerbanden.

Het profiel

Direct zichtbaar is het verschil in profiel. Een winterband heeft in het profiel inkepingen zitten, de zogenoemde lamellen. Deze zorgen voor grip bij remmen en optrekken. Op winterbanden zijn vaak horizontale en verticale lamellen te vinden. De horizontale lamellen liggen dwars op het profiel van de band en zorgen voor grip. Het profiel vervormt namelijk tijdens het rijden en de lamellen werken als een soort ‘grijpers’ waardoor meer grip geboden wordt. De verticale lamellen dienen voor de stabiliteit in de bochten.

De rubbersamenstelling

De compound ofwel rubbersamenstelling van een winterband is erop gemaakt om flexibel en elastisch te blijven wanner het kouder is. Vanaf 7°C of kouder wordt het duidelijk merkbaar dat een zomerband hard blijft waar een winterband soepel blijft en daardoor zorgt voor meer grip. In de winter doorrijden op zomerbanden betekent dat je grip verliest omdat de band hard blijft. In de zomer doorrijden op winterbanden zorgt ervoor dat de winterband zacht wordt en dus een langere remweg veroorzaakt. Daarnaast betekent in de zomer op winterbanden rijden een hoger brandstofverbruik en hogere slijtage van de banden. Reden te meer om op tijd te wisselen!

Waar en wanneer zijn winterbanden verplicht?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht.
Voor de meeste landen in en rond de Alpen is het bij winterse omstandigheden wél verplicht om op winterbanden te rijden. Om het wat makkelijker te maken kunt u hier klikken. U komt dan op een site terecht waarbij u op het betreffende land kunt klikken. Onder de afbeelding verschijnt vervolgens de laatste wetgeving. (laatste update
1 december 2018)

All season banden

Naast winter- en zomerbanden zijn er ook all seasonbanden (4-seizoenen). Dit type band is een compromis tussen een zomer- en een winterband. Hij heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter maar ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter.

In een aantal landen is het gebruik van winterbanden of banden met winterse eigenschappen (bijvoorbeeld all seasonbanden) verplicht. Als de all seasonbanden voorzien zijn van het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake, Alpine- of sneeuwvlok symbool) is dat een indicatie voor winterse eigenschappen van de band. Om het symbool te mogen gebruiken moet er een remtest zijn gedaan op sneeuw. Het symbool zelf geeft slechts minimale eisen op sneeuw weer.

Ten opzichte van winterbanden vertonen all season banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan all season banden.

Op hellende wegen met sneeuw zal de grip al gauw tekort schieten, wegrijden vanuit stilstand op een helling wordt dan heel lastig. All seasonbanden zijn dus echt niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden. In een vlak land als Nederland is de 4-seizoenenband wel inzetbaar, op bijvoorbeeld een tweede auto die niet meegaat naar de wintersport.

Met all seasonbanden moet u zowel in de zomer als de winter uw rijstijl aanpassen. Door meer afstand te houden en uw snelheid aan te passen kunt u compenseren voor de tekortkomingen die deze banden ten opzichte van de specialisten hebben. Het is de vraag of u dat moet willen. De veiligste combinatie is winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.